De Grote of Jacobijnerkerk De Grote of Jacobijnerkerk

De Grote of Jacobijnerkerk is de oudste en bouwkundig belangrijkste kerk van Leeuwarden. Al meer dan zeven eeuwen lang ontmoet men elkaar in dit indrukwekkende monument. Bij binnenkomst verrast de fraaie combinatie van de moderne inrichting met de eeuwenoude elementen, zoals de graven voor Friese Nassau’s in het koor, de 17e-eeuwse preekstoel en het beroemde Müllerorgel uit 1724-1727.

De Grote of Jacobijnerkerk wordt gebruikt voor uiteenlopende activiteiten zoals congressen, concerten, symposia, vergaderingen, lezingen, en feesten. De uitzonderlijk sfeervolle en flexibel in te delen ruimte, samen met de aanwezige bijruimtes, maken de Grote of Jacobijnerkerk een buitengewoon aantrekkelijke locatie voor evenementen van verschillend formaat.

Wijkgemeentes
De Grote of Jacobijnerkerk is nog altijd als kerk in gebruik. Iedere zondagmorgen is er een eredienst. De wijk De Jacobijner is gevormd uit de wijkgemeenten Adelaar-Regenboog, Fenix/Goede Herder en Rondom De Grote Kerk.

De website van De Jacobijner is: www.jacobijner.nl

Elke eerste zondag van de maand (m.u.v. juli en augustus) wordt er een Cantatedienst gehouden, aanvang 19.00 uur.

Elke derde zondag van de maand is er een avondgebed, aanvang 19.00 uur.